יום שני, 13 במאי 2013

לחג השבועות: נוזל כביסה חצי תוצרת בית

לפני מספר חודשים, במהלך נבירה באינטרט, נתקלתי בפורום מעניין שטען שחומרי הכביסה שאנחנו קונים בחנות, במחיר מוגזם, לא ממש עובדים. גם עלתה הנקודה שרבים מהם לא ידידותיים לסביבה ושחבל שהם מגיעים בג'ריקנים ענקיים שנגמרים תוך חודשיים. אז החלטתי לחפש ולבסוף מצאתי המון מתכונים לעשיית נוזל כביסה טוב שמטפל בכל הבעיות האלו.

אחרי שמצאתי כמה ביקורות טובות על חלק מהמתכונים ניגשתי לעבודה, אבל מיד ניתקלתי במחסום מטורף. אין לנו בארץ וולמראט או רשת מטורפת שנותנת בחנות אחת הכל, אבל באמת הכל. המתכונים הטובים מכילים חומרים שלא ניגישים כאן בארץ, אלא אם כן החלטנו לפנות למרכזי אספקה של מעבדות כימיות ושאנחנו מוכנים להזמין את החומרים בכמויות מסחריות.

רוב המתכונים נראים כמו בתמונה הזו:



מאחר ולא התכוונתי להכנס להוצאות ופרוייקטים מסחריים החלטתי לחזור אחורה ולבדוק מה באמת צריך בכדי לנקות בגד. כמה הופתעתי לגלות שכל המוצרים בשוק מובססים על משולש קדוש: חומר בעל פולריות כפולה - כלומר מסיס במים וגם בשומן, חומר מרכך מים (מפרקי אבנית) וחומר מייצב חומציות של מי הכביסה. כמובן שישנן תוספות של חומרי צבע וריח, ויש כאלו עם חומרים מחמצנים להלבנת הכביסה. לא ממש מעניין אותי להלבין בגדים (אפשר להוסיף פקק אוקונומיקה לכביסה כזו) וחומרי ריח אני מקבל מספיק במרכך הכביסה. אז התכווננתי על שלושת החומרים החשובים.

לפני שבוע הסתובבתי בסופרמארקט ענק שמכיל את מוצריי ניקוי בסיסיים. בדקתי ומצאתי שישנו סבון שמכיל את שני החומרים הראשונים הנחוצים בכדי להשיג דרך למוסס שומן ולהפוך את המים לרכים יותר וכך בעצם להשיג חדירות ומסיסות גבוהה של כל מה שאולי ונדבק לבגד. אולי זה מצחיק אבל זה אמיתי המוצר הזה הוא סינתבון הקלאסי. יכולתו הטובה שזכורה לי חיזקה בי את ההנחה שהרכיבים אכן מעולים. אבל חסר לי הבופר - מייצב החומציות או יותר נכון להגיד מייצב הבסיסיות. ניגשתי למדף האפייה באותו טיול ולקחתי 2 חבילות סודה לשתייה. סודה לשתייה מגיבה עם חומצות ומנטרלת אותן, התגובה מייצרת מלחים שונים וכך שומרת על רמת בסיסיות טובה לתהליך כולו.


אז נשארתי עם 2 מוצרים בסוף. רכשתי חבילה גדולה של סינתבון, בכל זאת אני מעוניין לעשות את רק פעם בכמה חודשים.

מכאן התהליך היה מאוד פשוט.


מציאת בקבוק עם פתח רחב ופקק. חיתוך הסבון לגודל מספיק לעבור בפתח הבקבוק.



הוספת 1 ליטר מים והנחה להתרככות הסבון. הנחתי את הבקבוק במקום שאני מבקר לפעמים בבית (כן כן) כך זכרתי לתת ערבוב לפעמים. למחרת הסבון נמס לגמריי והוספתי את הסודה לשתייה.




מאחר ואני אוהב מאוד ניסויים הייתי חייב לבדוק האם המוצר "שלי" טוב. השתמשתי במכנס בהיר מאוד אחרי שעבדתי איתו קצת בגינה. לא היו חסרים כתמים באזור הישבן והוא גם  עשוי מבד שקל להרגיש רכות אחרי התלייה ליבוש. השתמשתי בפקק אחד של 50 מ"ל למכונה מלאה ב-5 קילו כביסה לבנה, בטמ"פ של 60 מעלות.

התוצאות היו מעולות. לא נשאר כתם אחד ןהבד היה רך (תודה גם לפקק מרכך כמובן) מאוד. לא ציפיתי לקצף בזמן שהמכונה עבדה, אבל היה קצת בכל אופן.


לפני


אחריי


אז המבחן הזה עבר. מה נשאר לבחון? הכנתי תמיסה מרוכזת מאוד ל25 שימושים לפחות. לא אזרוק בקבוק פלסטיק 4 ליטר בסוף השימוש אלא אמלא את הנוכחי שוב. הכביסה יצאה נקייה במיוחד. האנשים הירוקים יכולים להיות שמחים שבמוצר הזה אין בוראט אלא סודה לשתייה שמציירת מלחים הרבה יותר ידידותיים לסביבה ללא בור רעיל. סינתבון עולה 9 שקלים ו2 חבילות סודה לשתייה 2 שקלים, אז גם חסכתי לא מעט כסף.

כמובן שאפשר לשפר את המוצר ולהוזיל אותו, מה שבכוונתי לעשות בפעם הבאה. אבל במעבדה מתחילים בקטן  ואז ממשיכים הלאה..


חג שבועות לבן, נקי ושמח!!

תגובה 1:

  1. רועי, מה התקדם מאז (adinoyboer@gmail.com)?...מה משקל/נפח הסודה לשתייה שהכנסת לבקבוק (אני מבין שהכנסת את כל החבילה המכילה 2 סבוני כביסה מוצקים)?...

    השבמחק